SSD

PCIe SSD چیست؟

PCIe SSD چیست؟-ssdbazar

PCIe SSD چیست؟

PCIe 4.0 SSD بی رقیب در سرعت

فناوری درایو حالت جامد (SSD) برای امسال 30 ساله شد. زمانی که برای اولین بار راه اندازی شد، انتظارات از آن زیاد بود. از همان ابتدا، SSD ها سریعتر و قابل اعتمادتر از هارد دیسک های سنتی (HDD) بودند. با تکامل فناوری، شکاف بین HDD و SSD بیشتر شد. امروزه، برای یافتن هر دستگاه محاسباتی که بدون نصب یا سازگاری SSD فروخته می‌شود، به کار سختی خواهید داشت. پیشرفت این درایوها در سال 2003 با توسعه یک گذرگاه برای گسترش کامپیوتر با تاخیر کم که به عنوان PCIe شناخته می شود، آشکارتر شد.

PCIe رابطی است که دارای سرعت بالا برای انتقال داده بدون کاهش سرعت است. پس، SSD PCIe دقیقا برای چه چیزی استفاده می شود؟ چرا باید برای شما اهمیت داشته باشد؟ در زیر، به چهار سوال اصلی در مورد این فناوری و اینکه چرا این چیزی است که هم مصرف‌کنندگان و هم کسب‌وکارها به آن نیاز دارند، می‌پردازیم.

فهرست مطالب:

  1. PCIe SSD چیست؟
  2. تفاوت بین SSD مبتنی بر SATA و SSD مبتنی بر PCIe چیست؟
  3. موارد استفاده PCIe و SATA چیست؟
  4. استاندارد PCIe در طول زمان چگونه تغییر کرده است؟

1.PCIe SSD چیست؟

SSD های PCIe مانند سایر SSD ها هستند که از فلش مموری برای ذخیره فایل ها و برنامه ها استفاده می کنند. فلش بر خلاف هارد دیسک های سنتی فاقد قطعات متحرک است. از تراشه های حالت جامد استفاده می کند. که دارای سلول های حافظه فلش هستند. تا داده ها را بدون توجه به روشن بودن یا نبودن سیستم حفظ کنند. و از نرم افزار برای بازیابی آن داده ها در صورت نیاز استفاده می شود. در مقابل، هارد دیسک‌ها دارای یک بازوی محرک هستند. به صورت فیزیکی کار می‌کند. و داده‌ها را روی یک دیسک در حال چرخش می‌نویسد و می‌خواند. SSD های PCIe متمایز از سایر SSD ها هستند. زیرا به اسلات PCIe کامپیوتر دسترسی دارند. که برای کارت های ویدئویی، حافظه و تراشه های پرسرعت نیز استفاده می شود.

در سال 2003، PCIe 1.0 در ابتدا با نرخ انتقال 2.5 گیگاترانسفر در ثانیه (GT/s) و پهنای باند کلی 8 گیگابیت بر ثانیه راه اندازی شد. (GT/s به تعداد بیت‌هایی در ثانیه مربوط می‌شود که رابط می‌تواند حرکت یا انتقال دهد.) PCIe 2.0 هم پهنای باند و هم انتقال گیگا را دو برابر کرد و به 16 گیگابیت بر ثانیه و 5 GT/s رسید. نسل های بعدی با هر بار تکرار جدید دو برابر می شدند. PCIe 3.0 دارای پهنای باند 32 گیگابیت بر ثانیه و 8 GT/s است. PCIe 4.0 دارای پهنای باند 64 گیگابیت بر ثانیه و نرخ 16 GT/s است. گفتنی است، کارت‌ها با اسلات‌هایی که در آن قرار می‌گیرند محدود می‌شوند. بنابراین اگر یک کارت SSD PCIe 4.0 را در یک اسلات 2.0 قرار دهید، عملکرد فقط می‌تواند به نرخ 2.0 برسد.

2. تفاوت بین SSD مبتنی بر SATA و SSD مبتنی بر PCIe چیست؟

SSD های PCIe جدیدترین گزینه موجود هستند. در واقع چهار نوع فاکتور فرم SSD وجود دارد: پیوست فناوری پیشرفته سریال (SATA)، رابط سیستم کامپیوتری کوچک (SCSI)، کانال فیبر، که در ابتدا برای دستگاه‌های متصل به شبکه ایجاد شد، و PCIe.

در گذشته، اکثر اس اس دی ها از طریق یک اسلات SATA به کامپیوتر متصل می شدند. SATA با در نظر گرفتن HDD ساخته شده است. از یک کابل مخصوص برای اتصال یک درایو به مادربرد استفاده می کند. این اسلات به SSD اجازه می دهد تا اطلاعات را با سرعت 550 مگابایت بر ثانیه بخواند و با سرعت 500 مگابایت بر ثانیه بنویسد. همانطور که گفته شد، SSD های PCIe مستقیماً به اسلات PCIe متصل می شوند. یک SSD PCIe از نظر اندازه کوچکتر از درایو SATA است و مستقیماً به مادربرد رایانه متصل می شود. SSD های SATA از طریق کابل متصل می شوند. این نوع اتصال یک مسافت اضافی برای داده ها بوجود می آورد که می تواند تأخیر را افزایش دهد.

PCIe SSD

مقایسه سرعت اس اس دی pcie و sata

3. موارد استفاده PCIe و SATA چیست؟

اگر SSD های PCIe سریعتر از درایوهای SATA هستند، چرا به جای آن استاندارد PCIe را انتخاب نمی کنید؟ مواردی وجود دارد که استفاده از SATA را متمایز میکند. یک مورد این است که رایانه‌های شخصی و سرورهای قدیمی‌تر ممکن است از PCIe پشتیبانی نکنند. بنابراین اگر به‌دنبال استفاده مجدد از رایانه شخصی قدیمی هستید، SATA ممکن است تنها گزینه شما باشد. علاوه بر این، اس اس دی های SATA در مدل های 2.5 اینچی در دسترس هستند. در حالی که درایوهای PCIe در اندازه های مختلف موجود هستند. (اس اس دی های PCIe بهترین گزینه موجود برای گیمرها)

4. استاندارد PCIe در طول زمان چگونه تغییر کرده است؟

در حالی که اتصال واقعی تغییر نکرده است (دستگاه PCIe 1.0 می تواند به دستگاه PCIe 4.0 متصل شود و بالعکس)، PCIe 4.0 SSD بسیار سریعتر از نسخه قبلی خود، PCIe 3.0 است. به عنوان مثال، توان عملیاتی PCIe 3.0 یک گیگابایت بر ثانیه در هر خط است. که به معنی نرخ انتقال کل داده تا 32 گیگابایت در ثانیه است. با این حال، PCIe 4.0 دو برابر نرخ خروجی در هر خط نسبت به 3.0 ارائه می‌کند و از نرخ انتقال تا 64 گیگابایت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند. Samsung 980 PRO، که با PCIe 4.0 سازگار است، سرعت خواندن را تا 7000 مگابایت در ثانیه ارائه می‌کند. دو برابر سریع‌تر از PCIe 3.0 SSD و 12.7 برابر سریع‌تر از برخی از اس اس دی ‌های SATA است.

Samsung 980 PRO-ssdbazar

Samsung 980 PRO-ssdbazar

جمع بندی

ssd pcie جدیدترین نوع اس اس دی است که سرعتی خیره کننده دارد. مناسب برای کسانی که با حجم زیادی از اطلاعات سر و کار دارند و نمیخواهند وقتشان بابت کندی عملکرد هدر برود. PCIe 4.0 آخرین نسل این رابط است در حال حاضر.

قبل از خرید حتما سازگاری دستگاه خود را بررسی کنید. میتوانید از مقاله ی جامع ما در مورد راهنمای خرید اس اس دی استفاده کنید.

 

منبع: samsung

ترجمه و ویرایش: اس اس دی بازار

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *