SSD

فرم فاکتورها

ssd samsung form factors-ssdbazar

Form Factors

اصطلاح ” فرم فاکتور ” در صنعت کامپیوتر برای توصیف شکل و اندازه اجزای رایانه مانند درایوها ، مادربردها و منابع تغذیه استفاده می شود.هنگامی که درایوهای دیسک سخت در ابتدا به کامپیوترهای مبتنی بر ریزپردازنده راه پیدا می کردند، از پلاترهای مغناطیسی با قطر تا 8 اینچ استفاده می کردند.از آنجا که این بزرگترین اجزای منفرد درون HDD بود، حداقل عرض محفظه HDD را تعریف می کند.

ارتفاع را تعداد بشقابهای چیده شده روی موتور تعیین می کردند (حدود 14 عدد برای بزرگترین تنظیمات). با گذشت زمان ، اندازه استاندارد قطر مغناطیسی مغناطیسی کوچک شد ، که باعث شد عرض HDD نیز کاهش یابد. صنعت رایانه از ابعاد قطر بشقاب برای توصیف فاکتورهای شکل HDD استفاده کرد و این خطوط طی سالها کاهش یافت. آن 8 “HDD برای ذخیره سازی مرکز داده و رایانه های رومیزی اندازه 5” تا 3.5 “امروز را دارند و HDD لپ تاپ که از 2.5” شروع می شود ، اکنون به 1.8 “رسیده است.

هنگامی که درایوهای حالت جامد برای اولین بار جایگزین HDD شدند، آنها باید در شاسی های رایانه ای یا جایگاه های درایو لپ تاپ ساخته شده برای HDD قرار بگیرند، بنابراین آنها باید با ابعاد HDD مطابقت داشته باشند.

مهمترین عنصر یک فاکتور شکل SSD اتصال رابط ، مجرای کامپیوتر میزبان است.در اوایل SSD ها، این اتصال معمولاً همان اتصال SATA بود که با HDD ها استفاده می شد. اما با گذشت زمان عرض برخی از SSD ها از اتصال دهنده SATA کوچکتر شد و نیاز به اتصالات جدید را برطرف کرد.

انواع فرم فکتور ها:

ssd های 2.5 اینچی:
Samsung SATA SSD EVO 870 500GB اس اس دی سامسونگ-MZ-77E500B-ssdbazar(2)

Samsung SATA SSD EVO 870 500GB اس اس دی سامسونگ-MZ-77E500B-ssdbazar

فرم فاکتور شکل استاندارد براِی ssd  مدل 2.5 اینچی است.در داخل محفظه درایو اکثر رایانه های لپ تاپ یا دسک تاپ قرار می گیرد.

از آنجا که بسیاری از کاربران درایوهای سخت خود را با درایوهای حالت جامد جایگزین می کنند ، درایو 2.5 اینچی به یک استاندارد برای همه HDD ها و SSD ها تبدیل شده است.طراحی شده برای سازگاری با آنها برای به حداقل رساندن نیاز به تعویض کابلهای رابط اتصال و انتقال به یک درایو با کارایی بالاتر را تا حد ممکن آسان می کنند.

 

mSATA SSD

 

 

mSATA SSD

SSD فاکتور شکل کوچکتر mSATA نام دارد. اندازه SSD های mSATA یک هشتم درایو 2.5 اینچی است و برای اتصال به سوکت mSATA مادربرد سیستم طراحی شده است. درایوهای mSATA در دستگاه های بسیار نازک و مینی یا به عنوان یک درایو ثانویه در دسک تاپ استفاده می شوند.

M.2 SSD

SAMSUNG SSD 970 EVO PLUS M.2 2TB-MZ-V7S2T0B اس اس دی سامسونگ-ssdbazar

SAMSUNG SSD 970 EVO PLUS 2TB-MZ-V7S2T0B اس اس دی سامسونگ-ssdbazar

کوچکترین فرم فاکتور برای SSD ها M.2 نام دارد که تقریباً به اندازه یک لثه است. SSD های M.2 از طریق سوکت M.2 به مادربرد متصل می شوند و برای تبلت ها و اولترابوک های محدودکننده فضا طراحی شده اند.

فرم فاکتور M.2 (که قبلاً با عنوان فاکتور شکل نسل بعدی یا NGFF شناخته می شد) نوع مدرن تری از کارت توسعه داخلی است که جایگزین استاندارد قبلی mSATA (Mini-SATA) می شود. برخلاف HDD ها و SSD های استاندارد ، درایوهای M.2 از طریق کابل به مادربرد متصل نیستند ، بلکه در عوض مستقیماً با استفاده از یک درگاه اختصاصی اتصال M.2 به مادربرد متصل می شوند.

M.2 Drive

بسته به نوع و عملکرد آن،یک درایو M.2 می تواند از رابط استاندارد SATA یا از رابط سریعتر PCIe (Peripheral Component Interconnect Express) استفاده کند ، اما در هر دو حالت مستقیماً به مادربرد متصل می شود.

از آنجایی که آنها بهم متصل شده اند و بهمراه مادربورد در کنار هم قرار می گیرند به جای اینکه مانند کارت گرافیک یا تراشه RAM (یا یک HDD یا SSD سنتی) خاموش شوند،درایوهای M.2 امکان تمیزتر شدن فضای داخلی رایانه و شلوغی کمتری را فراهم می کنند.

برخی وسایل جانبی رایانه رومیزی مانند کارتهای wi-fi می توانند در فاکتور شکل M.2 باشند،اما متداول ترین کاربرد برای M.2 ذخیره اطلاعات SSD است که اساساً به عنوان جایگزینی برای درایوهای ذخیره سازی 2.5 “موجود است که در یک دستگاه نصب می شوند.

لازم به ذکر است که SSD های M.2 که از رابط SATA استفاده می کنند.در واقع سرعت بیشتری نسبت به درایوهای استاندارد 2.5 اینچی ندارند.

فقط فضای کمتری را اشغال می کنند و تمیزتر به نظر می رسند.اگر سرعت بیشتری می خواهید،باید مطمئن شوید که درایو M.2 شما از پروتکل رابط NVMe استفاده می کند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *