SSD

راهنمای انتخاب SSD مناسب جهت ارتقاء سیستم

راهنمای انتخاب SSD مناسب جهت ارتقاء سیستم-ssdbazar

راهنمای انتخاب SSD مناسب جهت ارتقاء سیستم

انتخاب SSD مناسب برای ارتقاء سیستم  از اهمیت بالایی برخوردار است. مطمئنا از کار کردن با هارد دیسک های قدیمی خسته شده اید. می خواهید سرعت های بالاتر در هنگام اجرای برنامه ها و بازی ها تجربه کنید. تمام آنچه را که باید بدانید قبل از ارتقاء سیستم در این مقاله بدست می آورید.

درایوهای حالت جامد (SSD) برترین فناوری در ذخیره سازی در حال حاضر هستند. بالاترین سرعت، قابلیت اطمینان و فرم فاکتور را با هم ترکیب می کنند. مدیران فناوری اطلاعات ممکن است به دنبال ارتقای سیستم های قدیمی با هارد دیسک به SSD یا SSD های قدیمی تر به SSD های جدیدتر، سریعتر یا بالاتر باشند. از آنجایی که SSD ها اکنون در نسل چهارم خود هستند، این نوع درایوها از همه لحاظ بسیار بهبود یافته اند.

در تصمیم گیری برای ارتقا، فرم فاکتور ,شکل و اندازه SSD, می تواند تفاوت زیادی در سازگاری، قابلیت و هزینه ایجاد کند. بیایید نگاهی به چهار گزینه اصلی موجود بیندازیم: SSD های 2.5 اینچی SSD، SATA های 2.5 اینچی M2 SATA، NVMe و M.2 NVMe.

چرا فرم فاکتور مهم است؟

انتخاب SSD به طور کلی بر اساس رابط های موجود در سیستم هدایت می شود. چه لپ تاپ، تبلت، رایانه شخصی یا سرور. اولین قدم این است که تعیین کنید چه نوع اتصالات ذخیره سازی وجود دارد. چه گزینه های دیگری ممکن است در دسترس باشد. مانند اسلات‌های باز PCIe که می‌توانند آداپتورهای ذخیره‌سازی PCIe را برای استفاده از درایوهای جدیدتر و سریع‌تر استفاده کنند.

SSD های 2.5 اینچ ساتا

راهنمای انتخاب SSD مناسب جهت ارتقاء سیستم

Samsung SATA SSD EVO 870 2TB -راهنمای انتخاب SSD مناسب برای ارتقاء سیستم

بسیاری از SSD ها در حال حاضر به صورت فاکتورهای 2.5 اینچی ساخته می شوند. در لپ تاپ ها، سرورها و سایر دستگاه های محاسباتی نسبتاً رایج است. SSD های 2.5 اینچ ساتا با سرعت بهبود یافته نسبت به 100 مگابایت بر ثانیه اصلی ارائه می شود. اکنون تا 560 مگابایت بر ثانیه یا بهتر.(معمولاً حداکثر تا حدی که رابط SATA اجازه می دهد). طول عمر درایوها به مراتب بیشتر از SSD های نسل اول است که ممکن است تنها یک یا دو سال دوام بیاورند. SSD های معمولی 2.5 اینچی شامل Samsung 883 DCT و Samsung 870 QVO هستند. با این حال، اگر شما مجبور به استفاده از فرم فاکتور 2.5 اینچی نیستید، معیارهای دیگری وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

SSD های 2.5 اینچ NVMe

SSD های 2.5 اینچ NVMe از رابط U.2 استفاده می کنند. از این طریق سرعت بیشتری در اختیار کاربر قرار می دهند. با استفاده از استاندارد 1.3a یا 1.4 NVMe جدیدتر، درایوها می‌توانند تا 3500 مگابایت بر ثانیه در مقایسه با 550-600 مگابایت بر ثانیه که رابط SATA پشتیبانی می‌کند، توان عملیاتی را حفظ کنند. عملیات ورودی/خروجی در ثانیه (IOps) نیز تا 10 برابر بیشتر است. از حدود 50000 IOps در درایو SATA به 500000 IOps با NVMe می رسد. Samsung 983 DCT و Intel P4510 از نمونه های این نوع اس اس دی هستند. شکل ظاهری 2.5 اینچ ساتا را دارند اما با رابط NVMe کار می کنند.

راهنمای انتخاب SSD مناسب جهت ارتقاء سیستم

انتخاب SSD مناسب-INTEL DC-P4510 U2 2TB

 

M.2 SATA SSDs

فرم فاکتور جدیدتر M.2 نسبت به SSD 2.5 اینچی جمع و جورتر است. امکان انتخاب رابط SATA یا NVMe را ارائه می دهد. درایوهای M.2 بیست و دو میلی متر عرض دارند و ممکن است 30 میلی متر، 42 میلی متر، 60 میلی متر، 80 میلی متر یا 110 میلی متر طول داشته باشند. درایوهای M.2 SATA، مانند Samsung 860 EVO M.2 SATA، فرم کوچک‌تری را ارائه می‌دهند که با M.2 مطابقت دارد. اما با رابط SATA ارزان‌تر.

M.2 NVMe SSDs

جدیدترین نوع SSD موجود M.2 NVMe SSD است. ترکیب رابط سریعتر NVMe با فرم فاکتور فشرده M.2. سطوح بالایی از عملکرد را با حداکثر 3500 مگابایت بر ثانیه و حداکثر 400000 IOps ارائه می دهد. همچنین نسبت به NVMe 2.5 اینچی مصرف انرژی کمتر و کارآمدتری ارائه می دهد. Samsung 970 evoplus از این نوع اس اس دی می باشد.

2tb-evo-plus-970-ssdbazar

2tb-evo-plus-970-ssdbazar

حالا میرسیم به مهمترین بخش:

کدام یک برای دستگاه شما مناسب است؟

وقتی در حال خرید SSD خود هستید، اولین قدم شناسایی نوع دستگاهی است که به دنبال ارتقاء آن هستید. لپ تاپ، دسکتاپ یا سرور.

  • لپ تاپ ها

    ممکن است فضایی برای یک، دو یا چهار درایو SATA 2.5 اینچی یا دو اسلات M.2 و یک درایو 2.5 اینچی SATA داشته باشید. به خاطر داشته باشید که لپ تاپ های دارای اسلات M.2 ممکن است یک یا دو اسلات SATA یا NVMe داشته باشند. برای ارتقا با درایوهای جدید، مهم است که بدانید لپ‌تاپ چه نوع اسلات‌هایی دارد. زیرا تعیین می‌کند کدام درایوهای SSD مناسب هستند. تقریباً تمام لپ‌تاپ‌های دارای هارد دیسک سنتی (آنهایی که بیشتر نیاز به ارتقا دارند) از انواع 2.5 اینچی SATA خواهند بود.

حالا از کجا بفهمیم چه نوع اس اس دی به لپ تاپمون میخوره؟ استفاده از دفترچه راهنمای دستگاه, پرسش از فروشنده, جستجو در اینترنت و سایت سازنده دستگاه.

  • دسکتاپ ها

    در طول پنج سال گذشته، بسیاری از مادربردها شروع به پشتیبانی از اسلات‌های NVMe و “Sleds” کرده‌اند.(کارت‌های PCIe که می‌توانند تا چهار درایو M.2 NVMe SSD را در خود جای دهند). در حالی که بسیاری از برنامه‌های کاربردی وجود دارند که با تغییر از SATA به NVMe پیشرفت چندانی نخواهند داشت. بازی‌ها، برنامه‌های ایجاد گرافیک، ویرایش ویدیوی 4K، داده کاوی و سایر برنامه‌های تخصصی می‌توانند از مزایای عملکرد 6 برابری ارائه شده توسط بهترین درایوهای NVMe استفاده کنند.

از سوی دیگر، بسیاری از سیستم های دسکتاپ دارای هارد دیسک های 3.5 اینچی هستند. اگر علاقه مند به جایگزینی این ها با SSD هستید، آداپتورهای ارزان قیمتی وجود دارند که به شما امکان می دهند درایو 2.5 اینچی را در یک محفظه 3.5 اینچی نصب کنید. رابط ها برای هر دو یکسان است: هر SSD SATA باید بتواند از همان کابلی استفاده کند که در ابتدا به هارد دیسک 3.5 اینچی SATA وصل شده بود. هر سیستمی با اسلات 4x PCIe می‌تواند از یک sled و یک یا چند SSD PCIe استفاده کند. اگرچه مادربردهای قدیمی‌تر که از PCIe 3.0 یا بالاتر پشتیبانی نمی‌کنند ممکن است به خوبی با sled کار نکنند. حتی اگر این کار را انجام دهند ممکن است از سرعت کامل لازم برای استفاده حداکثری از SSDهای جدیدتر NVMe پشتیبانی نکنند.

  • سرورها

    مدل های جدیدتر اکنون با در نظر گرفتن SSD های 2.5 اینچی و SSD های NVMe طراحی می شوند. آنها می توانند 20 درایو 2.5 اینچی NVMe یا 36تا SSD M.2 را پشتیبانی کنند. ارتقاء سیستم‌های قدیمی‌تر با درایوهای جدید نیاز به بررسی مشابه با لپ‌تاپ یا رایانه‌های شخصی دارد. تعیین کنید که درایوهای موجود از چه نوع رابط هایی استفاده می کنند. آنها را با مدل های SSD که از همان رابط استفاده می کنند جایگزین کنید.

خرید اس اس دی های مخصوص سرور در اس اس دی بازار

جمع بندی:

در ابتدا با مفهوم فرم فاکتور آشنا شدیم. انواع فرم فاکتورها را شناختیم و فهمیدیم که کدام سرعت بالاتری دارند. در ادامه نحوه انتخاب SSD مناسب برای ارتقاء سیستم را یاد گرفتیم. هر نوع از سیستم با اس اس دی مخصوص خود باید هماهنگ باشد.

امیدواریم این مقاله تونسته باشه اطلاعات مفیدی رو در اختیار شما بزاره. لطفا نظرات و سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

میتوانید مقاله جامع ما رو راجب به راهنمای خرید ssd رو هم بخونید.

منبع: samsung

ترجمه و ویرایش: اس اس دی بازار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *