SSD

به فکر خرید اس اس دی هستید؟ 20 اصطلاحی که باید بدانید.(بخش اول)

به فکر خرید اس اس دی هستید؟-SSDBAZAR

20 اصطلاحی که هنگام خرید اس اس دی باید بدانید

قطعا هنگام تحقیق جهت خرید اس اس دی به واژه ها یا اصلاحاتی برخورد کرده اید که معنی آنها را متوجه نشده اید. مثلا حافظه نهان یا Cache, ساتا, Trim, … و بسیاری دیگر. خب نگران نباشید. ما در این مقاله تمام موارد لازم که هنگام خرید اس اس دی لازم است بدانید را بررسی میکنیم. SSD ها ممکن است همه شبیه هم باشند. اما هنگام خواندن نظرات و خرید، چیزهای زیادی باید در مورد آنها بدانید.

 

فهرست مطالب:

1.Firmware یا سیستم عامل

2.SSD Caching

3.Serial ATA

4.mSATA

5.M.2

6.چرخه های نوشتن یا DWPD

7.پشتیبانی TRIM

8.Rapid Mode

9.NAND Flash

10.SLC, MLC, and TLC NAND

به SSD مسلط شوید

اگر در حال خرید یک SSD هستید چه به عنوان یک درایو بوت جدید و چه به عنوان یک حافظه پنهان با سرعت دسترسی برای یک HDD بوت موجود احتمالاً به اندازه کافی از فناوری مطلع هستید. تا بتوانید در قسمت داخلی دسکتاپ یا لپ تاپ خود کاوش کنید. به با این وجود، دسته ای از اصطلاحات دائمی در حال توسعه در اطراف SSD ها می پیچند. و برخی از آنها حتی برای علاقه مندان به رایانه جدی گیج کننده است. نه تنها این، بلکه هر مشخصه ای که فروشندگان SSD ذکر می کنند لزوماً در هنگام خرید معنی دار نیست.

این روزها خرید یک SSD بد برای استفاده عمومی سخت است. اما ارتقا دهندگان برای اولین بار به کمی دانش پیشینه احتیاج دارند. تا از هزینه های اضافی جلوگیری کنند. اجازه دهید راهنمای شما باشیم. در اینجا اطلاعات مورد نیاز برای آشنا شدن با SSD ارائه شده است.

Firmware یا سیستم عامل

Firmware به نرم افزار “مجموعه دستورالعمل” که در SSD در حافظه غیر فرار ذخیره می شود، اشاره دارد. به طور خلاصه، عملکرد درایو را کنترل می کند. سیستم عامل در زمینه SSD با شماره نسخه ارجاع داده می شود. و معمولاً از طریق ابزار سازنده قابل ارتقاء است. سیستم عامل به طور معمول به مدل خاصی از کنترلر متصل است. بنابراین به روزرسانی سیستم عامل برای یک تراشه کنترل کننده SSD معین اغلب می تواند در درایوهای چند سازنده اجرا شود. به محض اینکه هر سازنده به روز رسانی سیستم عامل را برای درایوهای خود بسته بندی کرد. ارتقاء سیستم عامل معمولاً از طریق بخش پشتیبانی وب سایت سازنده SSD توزیع می شود.

به روز رسانی سیستم عامل می تواند مشکلات عملکرد درایو معین را برطرف کند. همچنین توجه داشته باشید که درایویی که مدتی در بازار بوده است ممکن است با نسخه اولیه سیستم عامل کنترلر اولیه و نسخه جدیدتر بعداً ارسال شده باشد. به این معنی که بسته به نوع نمونه خاصی که خریداری می کنید، عملکرد یا ثبات می تواند متفاوت باشد.

SSD Caching یا ذخیره سازی اس اس دی

یک SSD را می توان به عنوان یک درایو بوت نصب کرد. با گزینه نصب برنامه ها و داده ها بر روی آن (بسته به ظرفیت SSD و اینکه آیا سیستم می تواند درایو ثانویه “داده” را در خود جای دهد). اگر از SSD برای این کار استفاده کنید حداکثر سرعت را مشاهده خواهید کرد. اما حالت متفاوتی که از SSD ها در آن استفاده می شود حافظه کش (نهان) است. معمولاً در سیستمی با هارد دیسک platter که به عنوان درایو بوت تنظیم شده است. در این نوع آرایش، سیستم از SSD برای ذخیره موقت داده هایی که اغلب نیاز به دسترسی است(فایل های برنامه، فایل های داده بزرگ، بخش هایی از سیستم عامل) برای دسترسی سریعتر از SSD استفاده می کند. این به طور خودکار از طریق سیستم مدیریت می شود. معمولاً از طریق فناوری مثل SRT اینتل. (کمی بعد توضیح داده میشود)

ذخیره سازی SSD گاهی اوقات در اولترابوک های ویندوز اجرا می شد. (که در آن درایو بوت SSD یا آرایش کش SSD پیش نیاز است). در رایانه های رومیزی، حافظه نهان SSD را می توان با استفاده از SSD SATA معمولی با ظرفیت کم و در فرم 2.5 اینچی یا در برخی از پیاده سازی های قدیمی تر، از طریق ماژول SSD mSATA پیاده سازی کرد. نسخه جدیدتر این تکنیک، فناوری Optane Memory اینتل است که در ادامه این داستان به آن خواهیم پرداخت.

Serial ATA یا همان ساتا

Serial ATA، که اغلب به اختصار SATA نامیده می شود. مدتی رابط استاندارد برای درایوهای داخل رایانه های شخصی مصرف کننده و تجاری بوده است. از هارد دیسک، SSD و درایوهای نوری استفاده می کند. در حالی که SSD ها در رابط ها و طرح های دیگر عرضه می شوند. SATA SSD در شکل 2.5 اینچی آن بیشترین آشنایی را برای ارتقاء دهندگان دارد.

 

یک SSD معمولی 2.5 اینچی با رابط فیزیکی SATA دارای یک رابط داده SATA (که به صورت رومیزی به یکی از پورت های SATA در مادربرد متصل می شود) و یک اتصال قدرتمندتر و تیغه مانند “SATA-style” است. (که به منبع تغذیه SATA از منبع تغذیه متصل می شود). در داخل لپ تاپ، این اتصالات روی درایو معمولاً با یک اتصال سیم سخت یا یک کابل روبان بسیار کوتاه که هر دو کانکتور روی آن قرار دارند، درگیر می شوند.

SATA

رابط SATA همچنین ماهیت گذرگاه داده ای که SSD از آن استفاده می کند را توضیح می دهد. به همین دلیل است که برخی از درایوهای M.2 (که از کانکتورهای فیزیکی کاملاً متفاوتی استفاده می کنند) داده های خود را بر روی گذرگاه SATA هدایت می کنند. SATA دارای درجه های سرعت است و مواردی که در SSD هایی که در نظر دارید مشاهده می کنید SATA 2 و SATA 3 هستند که به ترتیب “SATA II”/”SATA 3Gbps” یا “SATA III”/”SATA 6Gbps  نامیده می شوند. اینها حداکثر سرعت انتقال اطلاعات ممکن را با درایو نشان می دهند. با فرض اینکه در رایانه ای با رابط SATA از استاندارد مشابه پشتیبانی می شود.

در درایوهای SATA-bus فعلی، استاندارد SATA III/SATA 6Gbps است. در صورت خرید درایوهای قدیمی، دست دوم یا باقیمانده که ممکن است فقط 3 گیگابیت بر ثانیه باشند، این مورد را ذکر می کنیم. برای به دست آوردن حداکثر بهره وری SATA 6Gbps یک SSD 6Gbps باید به یک پورت SATA سازگار با 6Gbps متصل شود. در صورت اتصال به پورت SATA II هم کار می کند، اما حداکثر سرعت انتقال داده محدود به 3Gbps است. هنگام ارتقاء رایانه شخصی قدیمی باید به آن توجه کنید.

mSATA

mSATA هم فاکتور فرم و هم واسط فیزیکی را برای SSD های فشرده تعریف می کند. یک SSD mSATA ممکن است به عنوان یک درایو بوت (در لپ تاپ یا رایانه لوحی قدیمی و جمع و جور) یا به عنوان “حافظه SSD” (در بالا تعریف شده) استفاده شود. و با میزبانی پویا از فایل ها ی سیستم نیاز به دسترسی مکرر یا دیگر عناصر و برنامه ها، عملکرد هارد دیسک مکانیکی را افزایش دهد. اگرچه این یک قالب محو شده است.

به فکر خرید اس اس دی هستید؟

msata ssd-ssdbazar.com

SSD mSATA بر خلاف طراحی محصور SSD 2.5 اینچی، یک برد مدار برهنه است. (شبیه یک کارت Mini-PCI است و گاهی اوقات با آن اشتباه گرفته می شود.) دارای یک اتصال دهنده داده و قدرت به سبک تیغه است که به یک شکاف mSATA منفرد متصل می شود. زیرمجموعه ای از مادربردهای رومیزی چند سال پیش دارای اسلات mSATA روی آنها بود تا امکان نصب داخلی SSD mSATA برای ذخیره سازی فراهم شود. اما mSATA تا حد زیادی توسط فاکتور فرم M.2 جایگزین شده است. ارتقاء SSD mSATA بیشتر مورد توجه کاربران لپ تاپ های قدیمی است که به دنبال ارتقاء درایو بوت mSATA در دستگاه های خود هستند.

M.2

درایوهای حالت جامد M.2  قبلاً با نام NGFF شناخته می شدند. مانند اسلایدهای mSATA ، تخته های مدار کوچکی هستند که به جای دستگاه های دال دار حاوی آن تراشه ها، دارای تراشه های حافظه فلش و کنترل کننده هستند. این به سازنده های لپ تاپ و رایانه رومیزی حافظه های پرسرعت تری میدهد.

mSATA و M.2 به طور کلی طراحی بسیار کوچکتر و باریک تر را مجاز می دانند.

SAMSUNG SSD 970 PRO BANNER SSDBAZAR-min

SAMSUNG SSD 970 PRO – SSDBAZAR

 

SSD های M.2 در اندازه های مختلف، معمولاً 80 میلی متر، 60 میلی متر یا 42 میلی متر طول و 22 میلی متر عرض. با تراشه های NAND در یک یا هر دو طرف وجود دارند. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید: SSD M.2  بسته به مدل برای استفاده در گذرگاه SATA یا (سریعتر) PCI Express طراحی خواهد شد. بسیاری از لپ تاپ های ارزان قیمت امروزی از SSD SATA M.2 به عنوان درایو بوت استفاده می کنند. در حالی که مدل های ممتاز ممکن است قطعات PCI Express را انتخاب کنند. تفاوت عملکرد در دنیای واقعی عظیم نیست. اما شما باید سازگاری دستگاه خود را به دقت بررسی کنید.

امروزه اکثر مادربردهای دسکتاپ مدل آخر دارای اسلات M.2 هستند. شما باید بررسی خود را انجام دهید. تا دریابید که چنین شکافی برای درایوهای SATA- یا گذرگاه PCI Express M.2 طراحی شده است.

چرخه های نوشتن

واحد اندازه گیری طول عمر SSD ها. این مشخصات (همچنین “دوره های پاک کردن برنامه” نامیده می شود) به عنوان یک ویژگی مقایسه ای مفیدتر است.  به تعداد دفعاتی گفته می شود که یک سلول حافظه مشخص بر روی SSD تحمل پاک شدن و بازنویسی را داشته باشد. به طور معمول ، هنگامی که یک سلول فرسوده می شود، درایو آن را خارج می کند و سلول دیگری را فعال می کند. (در صورت موجود بودن)

در حقیقت، اکثر SSD ها از نظر ظرفیت زودتر منسوخ می شوند تا زمانی که به محدودیت نوشتن خود برسند. با این حال برای چرخه نوشتن بیشتر، SSD های ممتاز و درایوهای مخصوص استفاده در محیط سرور یا مرکز داده را مشاهده خواهید کرد. اینها بر خلاف حافظه MLC یا TLC بر اساس SLC هستند. (بعداً در مورد آن شرایط بیشتر توضیح دهید.)

پشتیبانی TRIM

یکی از جنبه های مهم نحوه عملکرد SSD قبل از نوشتن روی درایو SSD باید قبل از اینکه بتواند آنها را با داده های جدید بازنویسی کند در صورتی که سلول های مقصد خالی نباشند، باید تمام سلول های حافظه پر از داده را پاک کند. هنگامی که یک درایو شروع به پر شدن می کند، این مسئله بیشتر مشکل ساز می شود. و سلولهای قبلاً استفاده شده تنها سلولهایی هستند که برای نوشتن در دسترس هستند. اگر همزمان با انجام نوشتن داده ها این “کار تعمیر و نگهداری” را انجام می دهید، می تواند عملکرد را کند کند.

فرمان TRIM در ویندوز 7 و نسخه های بعدی پشتیبانی می شود. این وظیفه را پیشاپیش انجام می دهد.به جلو نگاه می کند و سلولهای موجود حاوی داده ها را برای پاک کردن پیش پاکسازی می کند تا در زمان آمادگی برای نوشتن آماده شوند. ابزارهای نرم افزاری SSD شما، و همچنین نرم افزاری رایگان مانند Crystal DiskInfo، می توانند به شما اطلاع دهند که TRIM فعال است یا خیر.

Rapid Mode یا حالت سریع

RAPID Mode نام اختصاصی سامسونگ برای فناوری SSD RAM-drive است. این دستگاه از ابتدا درایوهای SSD 840 EVO خود را در جعبه قرار داد و از طریق بارگیری رایگان برای برخی از SSD های قدیمی سامسونگ اجرا شد. این مخفف عبارت “Realtime Accelerated Processing of I/O Data” است و تحت Windows 7 و نسخه های بعدی کار می کند.

به فکر خرید اس اس دی هستید؟-ssdbazar

به فکر خرید اس اس دی هستید؟-ssdbazar

در آن، بخشی از حافظه اصلی سیستم شما که دسترسی سریعتر از حافظه فلش SSD شما را امکان پذیر می کند، از طریق یک درایور مخصوص برای سرعت بخشیدن به انتقال داده ها مدیریت می شود. این کار را با ذخیره داده های کاربر و فایل های برنامه ای که اغلب به آنها دسترسی دارید ذخیره می کند. این می تواند عملکرد معیار را بسیار سریعتر کند. اما بدانید که یک نقطه ضعف بالقوه در حالت RAPID وجود دارد: هرگونه افت توان به این معنی است که هرگونه داده در حافظه فرار RAM ناپدید می شود. (به یاد داشته باشید: حافظه سیستم برای حفظ محتویات خود نیاز به تغذیه دارد؛ تراشه های NAND در SSD این کار را نمی کنند.)

NAND Flash

NAND flash اصطلاحی کلی برای تراشه های سیلیکونی است. که حافظه واقعی SSD را شامل می شود. (“NAND” در سطح فنی به نوع دروازه های منطقی مورد استفاده در ساختار حافظه زیرین اشاره می کند.) در اصل SSD از هر نوار یک برد مدار با تراشه های NAND تعبیه شده است که توسط یک کنترل کننده مدیریت می شود. این نوع حافظه غیر فرار است. به این معنی که برای حفظ داده های ذخیره شده روی آن نیازی به قدرت ثابت ندارد.

سازنده NAND در SSD ممکن است با نام تجاری واقعی SSD مطابقت داشته باشد یا نداشته باشد. به عنوان مثال، SSD های سامسونگ به طور قابل پیش بینی حاوی Samsung NAND خواهند بود. زیرا این شرکت همچنین حافظه تولید می کند. در بیشتر موارد سازنده خاص NAND در خرید SSD عامل نیست. هر چند نوع NAND (SLC ، MLC ، یا TLC ، که در زیر تعریف شده است) بسته به نحوه استفاده از SSD شما ممکن است باشد.

SLC, MLC, and TLC NAND

این سه نوع حافظه اصلی ترین نوع تراشه های NAND هستند. که در SSD های مدرن مشاهده می شوند. رایج ترین در روزهای اولیه SSD های مصرف کننده MLC (سلول چند سطحی) و SLC (سلول تک سطحی) بود.

MLC

  • MLC به طور کلی ارزان تر از این دو بود. “چند سطحی” MLC به توانایی هر سلول حافظه MLC اشاره دارد. در بیشتر موارد به دلیل معماری میزبان چهار حالت و در نتیجه دو بیت در هر سلول است. (سلولهای حافظه SLC فقط در دو حالت 1 و 0 وجود دارند و بنابراین یک بیت در هر سلول ذخیره می کنند.)

SLC

  • SLC به طور کلی در دوره های طولانی تر پایدارتر است، اما گران تر است. تراکم بالاتر MLC تولید آن را ارزان تر می کند. (از ویفر معینی تراشه های بیشتری دریافت می کنید)  اما جبران خطا در سیستم عامل برای کنترل آن ضروری است. MLC همچنین تمایل دارد که برای چرخه خواندن/نوشتن کمتر از SLC رتبه بندی شود. یکی از انواع MLC ،MLC سازمانی (eMLC)، از فناوری هایی استفاده می کند که مانع از سایش سلول ها و در نتیجه از دست رفتن داده ها می شود. و محرک های گران قیمت بر اساس این درایوهای “پایدارتر” برای محیط های تجاری یا با دسترسی بالا به بازار عرضه می شوند.

TLC

  • سپس TLC وجود دارد. این حافظه اولین بار از طریق سامسونگ در SSD های سری 840 خود به عنوان یک نوع حافظه نوظهور ظاهر شد. سایر سازندگان NAND نیز به سرعت از آن استفاده کردند. مخفف “سلول سطح سه گانه” ، TLC می تواند میزبان هشت حالت و سه بیت در هر سلول باشد. تراکم حتی بیشتر هزینه ها را کاهش می دهد. اما TLC نیاز به تصحیح خطای بیشتر دارد و افزایش پیچیدگی و ولتاژهای مختلف در هر سلول به معنی احتمال سایش سریعتر در هر سلول است. بقیه موارد برابر است. با این حال، TLC در SSD های مصرف کننده که تحت بارهای کاری سازمانی مهم قرار نمی گیرند ، تکثیر شده است.(مقایسه حافظه های SLC و MLC)

در اینجا با ده اصطلاح مهمی که هنگام خرید اس اس دی باید بدانید آشنا شدید. به دلیل طولانی شدن این مطلب ادامه آنرا در پست بعدی قرار می دهیم.

تشکر از اینکه وقت گذاشتید و دانش خودتون رو بالا بردید.

منبع: Pcmag

ترجمه و ویرایش: اس اس دی بازار

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *