SSD

اصطلاحات مهم اس اس دی

اصطلاحات مهم اس اس دی-ssdbazar

20 اصطلاحی که هنگام خرید اس اس دی باید بدانید

خب میرسیم به بخش دوم اصطلاحات مهم که در هنگام خرید اس اس دی باید بدانید.

اصطلاحات مهم اس اس دی

اصطلاحات مهم اس اس دی-خرید اس اس دی-ssdbazar

اصطلاحات مهم اس اس دی که در این قسمت یاد میگیریم:

  1. کنترل کننده
  2. درایو Z-Height
  3. نرم افزار migration
  4. تامین بیش از حد
  5. خواندن و نوشتن متوالی و 4K
  6. MTBF
  7. Wear Leveling
  8. PCI Express AIB SSD
  9. فناوری پاسخ هوشمند(SRT)
  10. SATA Express

1-کنترل کننده

کنترل‌ کننده معمولاً بزرگ‌ترین عامل تمایز در میان SSD‌ها است. یک تراشه سیلیکونی که به عنوان «پلیس ترافیک» برای SSD عمل می‌کند. برخی از تولیدکنندگان SSD، سازندگان کنترلرها را در طول سال‌ها خریداری کرده اند. فناوری‌ها را در کنترل‌کننده‌های خانگی گنجانده‌اند. (برای مثال Indilinx و OCZ، قبل از اینکه OCZ توسط توشیبا خریداری شود). در حالی که برخی دیگر از کنترل‌کننده‌های پرکاربرد شرکت‌هایی مانند Marvell و Phison استفاده می‌کنند.

درایوهایی با کنترلر داخلی یکسان و ظرفیت یکسان معمولاً عملکرد مشابهی دارند. اگرچه نسخه‌های مختلف سیستم عامل (firmware) و سایر فاکتورها می‌توانند تغییراتی را ایجاد کنند.

2-درایو Z-Height

در یک SSD معمولی 2.5 اینچی، “z-height”  به ضخامت درایو اشاره دارد. برای مدتی، SSD های 2.5 اینچی در دو ارتفاع z معمولی، 7 میلی متر و 9.5 میلی متر عرضه می شدند. اگرچه اکنون 7 میلی متر غالب است. برای درایوهایی که در رایانه رومیزی نصب می شوند، که می توانند به راحتی درایوها را در هر دو ارتفاع جای دهند، اهمیت چندانی ندارد. اما برای نصب در لپ تاپ، ارتفاع z می تواند بسیار مهم باشد.

اگرچه بسیاری از لپ‌تاپ‌های نازک اکنون از SSD‌های M.2 یا فضای ذخیره‌سازی لحیم‌شده استفاده می‌کنند. مدل‌های قدیمی‌تر که از SSD 2.5 اینچی یا هارد دیسک استفاده می‌کنند. بسته به طراحی، ممکن است به درایو با ارتفاع 7 یا 9.5 میلی‌متری نیاز داشته باشند. برخی از سازندگان SSD از یک Spacer (معمولاً یک قاب پلاستیکی) با مدل‌های 7 میلی‌متری خود استفاده می‌کنند. این کار کمک می کند تا به طور ایمن در یک محفظه درایو لپ‌تاپ که برای یک درایو به ضخامت 9.5 میلی‌متر بدون تکان خوردن در آن قرار دارد، قرار گیرند.

3-نرم افزار migration

این نرم افزار ممکن است همراه با SSD باشد یا نباشد. به کپی کردن یک درایو منبع در SSD کمک می کند. (محتمل ترین سناریویی که در آن استفاده می شود این است که قصد دارید SSD را به عنوان یک درایو بوت نصب کنید.) نمی توان به سادگی یک هارد دیسک قابل بوت را در یک SSD، ذره ذره، در ویندوز کپی کرد و SSD را داشت. از آنجایی که این عملیات باید خارج از ویندوز انجام شود، نرم افزار خاصی مورد نیاز است.

با این اوصاف،در صورت فقدان نرم‌افزار migration نگران نباشید. نرم افزار رایگانی مانند Disk Copy EaseUS می تواند جای آن را بگیرد. برخی از SSD ها این نرم افزار را با یک کابل SATA به USB برای انتقال محتویات درایو لپ تاپ از طریق USB تکمیل می کنند. هنگامی که این مورد هم اضافه شود، SSD اغلب به عنوان یک “کیت ارتقاء لپ تاپ” به بازار عرضه می شود.

4-Overprovisioning یا تامین بیش از حد

سلول‌های حافظه به مرور زمان از کار می‌افتند. بارها و بارها نوشته می‌شوند و پاک می‌شوند. ظرفیت مؤثر SSD می‌تواند به تدریج کاهش یابد و سلول‌های حافظه از دور خارج شوند. برخی از سازندگان SSD، برای جلوگیری از این امر، حافظه بیشتری نسبت به آنچه که تبلیغ می‌شود فراهم می‌کنند. یا درایو را «بیش از حد» فراهم می‌کنند و در اصل برخی را برای روز مبادا رزرو می‌کنند.

تامین بیش از حد همچنین می تواند تفاوت های جزئی در ظرفیت های منتشر شده را برای درایوهای هم کلاس (مثلاً 240 گیگابایت در مقابل 250 گیگابایت در مقابل 256 گیگابایت) توضیح دهد. شما نمی توانید این حافظه اضافی را در ظرفیت تبلیغ شده درایو یا در استفاده معمولی مشاهده کنید. سیستم عامل درایو ممکن است به‌ طور نامرئی برخی از این سلول‌ها را با از کار افتادن سایر سلول‌ها آنلاین کند. اما این نشانه ای است که سازنده SSD در حال فاکتورگیری مرگ و میر تدریجی سلول های داده است. یک نکته ثانویه: تامین بیش از حد به این معنی است که SSD می‌تواند در محدوده وسیع‌تری از سلول‌ها بنویسد، که به طور متناسب سایش را در کل آرایه کاهش می‌دهد.

5-خواندن و نوشتن متوالی و 4K

شاید مهمترین معیار خریداران در هنگام خرید اس اس دی باشد. رایج‌ترین برنامه‌های نرم‌افزار سنجش SSD، از جمله ابزارهای AS-SSD و Crystal DiskMark هستند. معمولاً دو نوع انتقال داده را آزمایش می‌کنند: خواندن/نوشتن متوالی، و خواندن/نوشتن تصادفی4k

خواندن و نوشتن متوالی شامل فایل های بزرگ است. آزمایش به این روش ایده ای از سرعت در هنگام انتقال حجم زیادی از داده ها را ارائه می دهد. این اصطلاح اثری از چنین عملیاتی بر روی هارد دیسک‌های معمولی است. در آن فایل‌های بزرگ اغلب قسمت‌های خود را در یک ردیف، در مجاورت فیزیکی، روی صفحه درایو واقعی قرار می‌دهند.خواندن و نوشتن تصادفی به بلوک‌های کوچک معمولاً در اندازه 4k از داده‌ها دسترسی پیدا می‌کند. ذخیره دستگاه و خواندن بیت‌های بسیار کوچک‌تری از داده‌های پراکنده در درایو را شبیه‌سازی می‌کند. همه این اندازه‌ها بر حسب مگابایت در ثانیه (MBps یا MB/s) گزارش می‌شوند که  بهتر است. توجه داشته باشید که وقتی فروشندگان SSD  سرعت خواندن و نوشتن را گزارش می‌کنند، معمولاً اعداد متوالی(ترتیبی) هستند.

هم به این دلیل که بیشتر دسترسی‌های داده در رایانه شخصی مشتری متوالی است و هم به این دلیل که این اعداد بزرگ‌ترین به نظر می‌رسند. برخی از سازندگان نرم افزار و SSD این نوع داده ها را در IOPS (عملیات ورودی/خروجی در ثانیه) گزارش می کنند.

6-MTBF

به معنای “میانگین زمان بین خرابی ها”، این یکی دیگر از مشخصات اس اس دی است. ، فقط برای مقایسه بین درایوهای همان سازنده مفید است. این معیاری است برای میزان مورد انتظار خرابی در جمعیتی از درایوها. نه به عنوان طول عمر مطلق پیش بینی شده هر درایو معین بر حسب ساعت. (MTBF اغلب به عنوان معیاری برای انواع دیگر سخت‌افزار رایانه نیز ذکر می‌شود. مانند درایوهای دیسک پلاتر، اما تنها به عنوان معیاری در سخت‌افزار از نوع خود مفید است.)

یک استاندارد JEDEC آزمایش SSDها را برای طول عمر از لحاظ خواندن و نوشتن مشخص می‌کند. اما همیشه مشخص نیست که آیا فروشنده‌ای SSD از معیارها و بار کاری مشابه دیگری برای آزمایش طول عمر استفاده می‌کند یا خیر. در نتیجه، MTBFها واقعاً فقط برای خریداران مرتبط هستند که به درایوهایی در خانواده‌های سازنده‌های مشابه نگاه میکنند.

7-Wear leveling

“تراز سایش” یک تکنیک مدیریت داخلی است. توسط سیستم عامل SSD برای به حداکثر رساندن قابلیت سازش تمام حافظه روی درایو استفاده می شود. در آن، عملیات نوشتن و پاک کردن در کل درایو پخش می شود. به جای اینکه بارها و بارها روی یک بلوک سلولی متمرکز شوند. حتی اگر درایو به اندازه ظرفیت پر نشده باشد. از آنجایی که تمام سلول‌ها عمر نوشتن/بازنویسی محدودی دارند، انجام این کار سلول‌های سراسر درایو را به طور یکنواخت “پوشش” می‌دهد.

8-PCI Express AIB SSD

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، تعدادی از SSD های M.2 از گذرگاه یا رابط PCI Express به جای SATA،استفاده می کنند. اما می‌توانید درایوهای حالت جامد را نیز بیابید که با رابط فیزیکی PCI Express طراحی شده‌اند. تا در اسلات‌های توسعه PCI Express دسکتاپ، به عنوان کارت‌های واقعی، قرار بگیرند.

این SSD های «افزودنی» (AIB) مانند یک کارت گرافیک نصب می شوند. آنها هم از گذرگاه داده PCI Express و هم از اسلات PCI Express استفاده خواهند کرد. برخی از این کارت‌های PCIe دارای فلاش و سیلیکون کنترلر هستند. سایرین، مانند Kingston HyperX Predator PCIe SSD، اساساً درایوهای M.2 هستند که روی کارت‌های آداپتور نصب می‌شوند. برای مادربردهایی که فاقد اسلات M.2 هستند.

9-فناوری پاسخ هوشمند(SRT)

خرید اس اس دی

Intel SRT-ssdbazar

SRT یک فناوری اینتل است. به شما این امکان را می دهد که یک درایو حالت جامد کم ظرفیت را به عنوان حافظه پنهان با سرعت بالا برای یک هارد دیسک استاندارد پلاتر نصب کنید. چند سال پیش با چیپست Z68 اینتل معرفی شد. برای پیاده سازی آن به یک رایانه شخصی مبتنی بر اینتل به همراه SSD و هارد دیسک نیاز دارید. با فعال بودن SRT، سیستم به تدریج می‌آموزد که از کدام فایل‌ها و عناصر سیستم بیشتر استفاده می‌کنید. برای دسترسی سریع‌تر آن‌ها را در حافظه پنهان ذخیره می‌کند. به این ترتیب می توانید از مزیت ظرفیت بالای ارزان قیمت یک هارد دیسک معمولی و مقداری از سرعت دسترسی یک SSD بهره مند شوید.

پیاده سازی SRT در صورتی منطقی است که از قبل یک هارد دیسک به عنوان درایو بوت در جای خود داشته باشید. و نمی خواهید در ساخت یک SSD درایو بوت خود دچار مشکل شوید. با این حال، با گذشت زمان SSD های بوت با ظرفیت 256 گیگابایت و بزرگتر آنقدر ارزان شده اند که امروزه انگیزه کمتری برای انجام SRT به دلایل هزینه وجود دارد. این ظرفیت ها به اندازه کافی به عنوان درایوهای بوت و برنامه برای اکثر خریداران بزرگ است. و بسته به اینکه سیستم شما چگونه پیکربندی شده است. در هر صورت ممکن است نیاز به نصب مجدد ویندوز روی هارد دیسک خود داشته باشید. تا موارد را به درستی برای SRT پیکربندی کنید.

10-SATA Express

به فکر خرید اس اس دی هستید؟ 20 اصطلاحی که باید بدانید-ssdbazar

SATA Express-ssdbazar

اولین مادربردهای دارای قابلیت SATA Express برای رایانه های رومیزی در می 2014 مبتنی بر چیپست های Z97 و H97 اینتل ظاهر شدند. اما افسوس که SSDهای وعده داده شده SATA Express که قرار بود از این پورت ها استفاده کنند هرگز وارد نشدند. SATA Express از طریق یک کانکتور اختصاصی روی مادربرد اجرا می شود. شبیه یک پورت SATA داخلی است. اما کلید متفاوتی دارد. در اصل، از همان اصل یک SSD PCIe استفاده می کند. به این ترتیب که SSD از خطوط PCI Express برای پهنای باند بیشتر استفاده می کند. با این حال، درایوهای M.2 در این نبرد پیروز شدند. SATA Express اکنون منسوخ شده است. در صورتی که یک رایانه رومیزی مربوط به چند سال پیش دارید که دارای یک یا چند پورت از این پورت باشد افسوس، شما SSD برای آن پیدا نخواهید کرد!

دیگر اصطلاحات مهم اس اس دی:

1-NVMe

Non-Volatile Memory Express یک استاندارد باز است. توسط بیش از شصت شرکت برای دسترسی به درایوهای حالت جامد از طریق گذرگاه PCI Express پشتیبانی می شود. (همه درایوهای NVMe درایوهای PCIe هستند، اما همه درایوهای SSD PCIe اجزای سازگار با NVMe نیستند.)

این در اصل یک پروتکل انتقال است. که جایگزین پروتکل AHCI مورد استفاده در درایوهای SATA می شود. AHCI در ابتدا برای هارد دیسک های مبتنی بر پلاتر طراحی شده بود، در حالی که NVMe از ابتدا برای ذخیره سازی مبتنی بر فلش طراحی شده بود. NVMe که هم برای استفاده از تأخیر کم و هم موازی سازی داخلی SSDها و برای رفع نیاز به درایورهای مخصوص دستگاه طراحی شده است. نرخ انتقال بسیار سریع‌تری نسبت به SATA/AHCI را امکان‌پذیر می‌کند. و اگر می‌خواهید سریع‌ترین SSD را داشته باشید، مخفف آن است. توجه داشته باشید که یک سیستم قدیمی ممکن است نتواند از درایو NVMe بوت شود.

2-Optane

Optane یک علامت تجاری اینتل برای حافظه 3D Xpoint است. به همراه Micron توسعه داده شده است. غیرفرار است. مانند فلاش NAND، داده ها را در صورت قطع برق سریعتر از NAND حفظ می کند. تقریباً به سرعت DRAM. در آوریل 2017 در ماژول‌های حافظه نهان کوچک 16 و 32 گیگابایتی (که به طور گیج‌کننده «Optane Memory» نامیده می‌شود) برای رایانه‌های رومیزی با هارد دیسک SATA عرضه شد. Optane Memory بین پردازنده و هارد دیسک آهسته قرار می گیرد. به عنوان یک شتاب دهنده سیستم عمل می کند. پاسخگویی را افزایش می دهد. و زمان بارگذاری برنامه را کاهش می دهد.

در دسامبر 2017، Optane به SSDهای 280 گیگابایتی و 480 گیگابایتی، سری 900P اینتل که در فرم فاکتورهای 2.5 اینچی یا PCIe AIB در دسترس بود، جهش کرد. این درایوها انرژی بیشتری مصرف می کنند. و (در این مقاله) تقریباً دو برابر هر گیگابایت SSD های NVMe قیمت دارند. اما برای علاقه مندان به دسکتاپ با پردازنده های به روز اینتل و ویندوز 10 وسوسه های سریعی هستند.

خلاصه مطلب:

به پایان بخش دوم اصطلاحات مهم SSD که در هنگام خرید اس اس دی بهتر است بدانید رسیدیم.خرید اس اس دی میتواند بسیار گیج کننده باشد و برخی مطالب ممکن است شما را گمراه کند. بسیاری از این اصطلاحات بسیار تخصصی اند. شما نیازی نیست همه ی آنها را بدانید! فقط حتما یکبار بخوانید تا با آنها آشنا شوید و بتوانید بهترین تصمیم خود را بگیرید. میتوانید مقاله ی جامع ما را راهنمای خرید SSD را هم مطالعه کنید که بسیار مفید است.

لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید و بگید که راجب به چه موضوعاتی کنجکاو هستید و به دنبال اطلاعات هستید.

 

منبع:Pcmag

ترجمه و ویرایش: اس اس دی بازار

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *